On-line výstava

V synagoze na půdě

Co je to geniza?

Geniza je zvyk odkládání předmětů, které již neplní svou roli v náboženském životě židovské obce. Geniza také označuje uzavřený, veřejně nepřístupný prostor, kam místní židovská komunita odkládala právě opotřebované svitky Tóry, modlitební knihy, archivní materiál, vybavení synagogy, textilie a také překvapivě třeba obuv. Obvykle tímto místem byla půda synagogy. Předměty zde ležely až do úplného rozpadu, případně mohly být časem pohřbeny na židovském hřbitově.

Proč nelze náboženské knihy a rituální předměty vyhodit do běžného odpadu?

Důvodem pro genizu je respekt k Božímu jménu. Do genizy se odkládají především předměty, na nichž je Boží jméno napsáno – proto, abychom jej nezničili vlastní rukou. Patří sem ale i textilie, které se Božího jména dotýkaly, a předměty, které sloužily k vykonání náboženských nařízení, micvot.

Výstavu vytvořila Lenka Uličná

  • Svitek Tóry - fragment, 1801 - 1900

    Geniza funguje jako ochrana, bezpečné místo bránící znesvěcení Božího jména zapsaného na předmětu, když už nemůže dále sloužit svému účelu. Zvláštní pozornost proto vyžadují zejména opotřebované svitky Tóry, svitky vkládané do krabiček modlitebních řemínků (tfilin), svitky používané do schránek na veřejích dveří (mezuza), amulety a další texty obsahující některé z Božích jmen. Zejména svitky Tóry mohly být v určitou chvíli pohřbeny na židovském hřbitově. I toto uložení do hřbitovní půdy se označuje jako geniza.

  • Povijan na Tóru - fragment, 1801 - 1900

    Úcta k Božímu jménu a ke svitku Tóry se projevuje i v množství příslušenství, které svitek chrání a zdobí. Svitek je svázán povijanem na Tóru, oblečen do pláštíku na Tóru, doplněn ukazovátkem a ozdoben štítem a nástavci či korunou. Takto je uložen do svatostánku. Dotýkat se svitku Tóry je možné jen nepřímo – určeným ukazovátkem či cípem modlitebního pláště. Textilie, které se svitkem přicházejí do přímého kontaktu, získávají tímto dotykem část svatosti Tóry, a proto rovněž podléhají nařízení genizy. Jde především o povijany na Tóru, které se svitku dotýkají bezprostředně, ale také o pláštíky nebo pokrývky na čtecí pult, na který se svitek při čtení pokládá.

  • Pláštík na Tóru, 1688

  • Opona, 1652

  • Modlitební řemínky (4 ks)

    Při dosažení náboženské plnoletosti dostává židovský chlapec modlitební řemínky (tfilin). Ty má povinnost připevňovat na ruku a čelo během každého všedního dne k ranní a případně k odpolední modlitbě (o šabatu se tfilin nepřikládají). Tfilin jsou miniaturní svitky pergamenu s vypsanými vybranými pasážemi Tóry, které se vsunují do krabiček nazývaných bajit, domeček, opatřených dlouhými koženými pásky. Tfilin mají vysokou míru posvátnosti, a jsou také poměrně drahé. Proto bývaly uchovávány v obalech či sáčcích domácí výroby, které použitým materiálem reprezentují lokální textilní tradice. Svitky, kožené řemínky i sáčky jso v genizách časté.

  • Sáček na modlitební řemínky, 1801 - 1900

  • Mezuza se svitkem

  • Svitek do mezuzy , 1700 - 1899

    Mezuzy měly významnou spojitost s ochrannou magií obydlí. Krabička na veřejích chrání pergamen s verši Deuteronomia 6:4–19 a 11:13–20 a její hlavní funkcí je připomínat Boží přikázání a Boží ochranu. Určitou spojitost s amulety naznačuje zadní strana svitku mezuzy, obsahující šifrou zapsané Boží jméno.

  • Amulet pro rodičku a novorozence, 1701 - 1800

    Vedle svitů Tóry, svitků do modlitebních řemínků a do mezuz se přísná geniza vztahuje i na amulety.

  • Talit malý (talit katan), 1801 - 1900

    Pohled do genizy není pohledem na smetiště dějin jedné židovské komunity. Geniza je mnohem více než „posvátné smetí“. Je jedinečnou vstupenkou do zaniklého světa běžných i neobyčejných věcí posetých otisky těch, jimž sloužily. Ukazuje, s jakými předměty lidé žili, jak s knihami a textiliemi zacházeli, jak je opravovali, než se definitivně dostaly do stavu, z nějž už vedla pouze jedna cesta – do genizy.

  • Sidur (fragment), 1803

    Nejběžnějšími nálezy v genizách jsou knihy – sidury (modlitební knihy pro všední den), machzory (modlitby pro svátky), tchinot (kajícné modlitby pro ženy), chumaše (pět knih Mojžíšových), tanachy (hebrejské Bible) a talmudy (původně ústní zákon).

  • Smotek s fragmenty modlitebních knih, 1800 - 1849

    Smotky textů ukazují, že opotřebované knihy si jejich uživatel obvykle schovával po nějakou dobu doma zřejmě podobně, jako je tomu i v současnosti. Při vhodné příležitosti pak předměty přinesl synagogálnímu zřízenci, šámesovi, který je uložil do obecní genizy na půdu synagogy.

  • Talit malý (talit katan), 1801 - 1900

    Běžnou součástí všednodenního židovského mužského oděvu, a tedy častým nálezem v genizách, je malý modlitební plášť, hebr. talit katan. Je to obdélníkový oděv, v jehož rozích jsou vyvázány modlitební třásně, cicit. Zbožní židé jej nosí přes den pod svrchním oděvem: smyslem nošení malého talitu je stálá připomínka všech Božích přikázání, která je třeba dodržovat.

  • Machzor (fragment)

  • Talit malý (talit katan), 1801 - 1850

  • Seder tchinot taanit al bejt almin (fragment)

  • Karta srdcový král

    Pohled do tradiční židovské knihovny oživují podomácku vyrobené obaly a pestré záložky. Zatímco modlitební třásně, cicit, vložené do siduru, jsou jistě projevem zbožnosti, vložená karta srdcového krále naopak vzbuzuje otázky. Jako knižní záložky nejspíš sloužily i pohlednice, fotografie, recepty nebo i papírové panenky.

  • Kuchařský recept

  • Fotografie , 1908

  • Různé, 1850

  • Cidákl, 1801 - 1900

    Genizy jsou jedinečným zdrojem předmětů, které odjinud ve sbírkách nemáme, jde např. o cidákly, sváteční mužské vesty s modlitebními třásněmi.

  • Abeceda, 1801 - 1850

    Genizy dokládají činnost různých židovských komunitních institucí, nejčastěji bývá v nálezech reprezentována právě škola. Jidiš výraz šul (Schul) označuje synagogu, nikoli školu. Protože synagoga, hebr. bejt kneset, a studovna, hebr. bejt midraš, byly často umístěny v téže budově, nebo dokonce v téže místnosti, byl takový vícefunkční prostor obvykle označen jako šul. Škola, vzdělávací instituce navštěvovaná dětmi, hebr. cheder či jidiš chejder, však nebývala od synagogy, šulu, daleko. Právě z důvodu blízkosti obou míst setkávání židovské komunity poskytují nálezy z geniz i jedinečný vhled do světa židovských školáků.

  • Učebnice hebrejštiny, slovníček s německým a českým překladem - fragment, 1850 - 1899

  • Poznámky školní a jiné

  • Opletená láhev

    Odkládání lahviček, nádobí, náčiní a předmětů souvisejících s ohněm nelze v genize vysvětlit jednoznačně. Vliv na jejich uložení do genizy mohly mít skrýše lahviček, kovových předmětů, oděvů a obuvi, tedy depoty známé z nežidovských budov, které zajišťovaly vesnickým stavením magickou ochranu.

  • Obuv dětská, 1801 - 1900

    V genizách nacházíme části mužského, ženského i dětského oděvu, a především větší množství obuvi různého typu a z různých materiálů, vždy nošené, použité. Boty jsou častěji jednotlivé, ale najdou se i v páru. Odkládaná obuv mohla patřit lidem, kteří zemřeli jinou než přirozenou smrtí, protože nepřirozená smrt byla pokládána za jakousi smírnou oběť.

Všechny on-line výstavy